Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
  • (12) 265 02 35 | sklep@ebcbrakes.pl
0 0 PLN bez VAT
Pozycje koszyka
Razem
0 PLN bez VAT 0 PLN z VAT
Idź do koszyka
Start Blog Aktualności Zastosowanie wyścigowych hamulców samochodowych

Zastosowanie wyścigowych hamulców samochodowych

14.08.2020
|
kategoria Aktualności

Wielu użytkowników dróg dąży do poprawy osiągów swych samochodów. Najczęściej pierwsze zmiany polegają na mniej inwazyjnych próbach, takich które zbytnio nie ingerują   w budowę pojazdu oraz są odwracalne. Jedną z takich przeróbek są zmiany w układzie hamulcowym samochodu. Kierowcy często poszukują bardziej efektywnych produktów, które dodatkowo poprawią jakość hamowania względem standardowych zamienników nawet wtedy, gdy w pojeździe wszystko jest sprawne oraz stosunkowo nowe.

Czy warto sięgnąć po klocki sportowe?

Cechą klocków hamulcowych dedykowanych do jazdy sportowej jest niezmienna charakterystyka przez cały czas pracy. Współczynnik tarcia ciągle jest taki sam, również w ekstremalnie wysokich temperaturach, dlatego też taki zestaw ciężko jest przegrzać.
W celu uzyskania lepszego wyczucia hamulca oraz wzmocnienia siły hamowania warto zastanowić się nad klockami sportowymi. Dobrze dobrane klocki mogą zagwarantować nawet mniejsze pylenie niż standardowe zamienniki. 
W ofercie firmy EBC już podstawowa seria Ultimax posiada odporność temperaturową do 400°C, która w przypadku niektórych seryjnych zamienników jest nieosiągalna. Bardziej wymagający kierowcy mogą dopasować do swego pojazdu klocki serii Green Stuff o odporności do 650°C, dzięki którym w odczuwalny sposób poczują różnicę w hamowaniu. 
Seria Red Stuff zapewnia zmniejszone pylenie, dzięki dodatkowi ceramiki oraz stopień graniczny na poziomie 750 °C. Jeżeli pojazd wykorzystywany jest zarówno w ruchu ulicznym oraz do jazdy po torze najlepszym wyborem będą klocki serii Yellow Stuff, które gwarantują idealną moc hamowania w każdych warunkach oraz przy wielokrotnych seriach dohamowań z odpornością do 900 °C. Nie wymagają dogrzewania, aby były skuteczne a wraz ze wzrostem temperatury są dodatkowo coraz bardziej efektywne. 

A może klocki wyczynowe? 

Odrębną serię stanowią klocki wyczynowe o specyfikacji typowo rajdowo-wyścigowej. Używane są wyłącznie w próbach sportowych. Pełną moc gwarantują dopiero po odpowiednim rozgrzaniu, dlatego też nie są dopuszczone do ruchu ulicznego. Zimny klocek może hamować znacznie gorzej niż zwykły seryjny produkt. Kolejną wadą jest ich wzmożone pylenie oraz brak zapewnienia komfortu podróżowania, ponieważ często z układu hamulcowego wydobywa się duża ilość pisków. Również przez wyższy poziom tarcia mogą negatywnie oddziaływać na zużycie tarcz hamulcowych. W ofercie firmy EBC również znajdują się klocki o przeznaczeniu wyczynowym. Seria Orange Stuff oraz Blue Stuff zadowoli każdego kierowcę, który regularnie startuje w motosporcie. 
Odrębnymi produktami gwarantującymi lepsze hamowanie nawet na nierozgrzanym układzie są klocki serii RP-1 oraz RP-X. Przeznaczone są jedynie do jazdy po torze, ze względu na brak homologacji na obszarze Unii Europejskiej.

Jak reagują standardowe tarcze na mocniejsze klocki?

Każdy z elementów seryjnie produkowanego samochodu musi współgrać z pozostałymi komponentami. Zasada ta również dotyczy standardowych tarcz hamulcowych, które przeznaczone są do współdziałania z seryjnymi klockami hamulcowymi. 
Najtańszą formą poprawy właściwości tarcz jest ich zmiana na tarcze o tej samej średnicy, ale wykonanych z lepszych materiałów. W ofercie EBC standardowe gładkie tarcze produkowane są z jednego odlewu stali o wysokich właściwościach fizycznych, które w codziennym użytku będą odpowiednie nawet dla klocków serii Yellow Stuff. 
Między powierzchnią klocka a tarczy hamulcowej znajduje się minimalna przestrzeń, która w czasie hamowania zapełnia się pyłem oraz gazem. W celu odpowiedniego odprowadzenia zanieczyszczeń stosuje się tarcze nacinane lub nacinano-nawiercane, dostępne również w ofercie EBC. Poprzez nacięcia lub nawiercenia zmniejsza się powierzchnia robocza między klockiem a tarczą, dlatego też do tego typu rozwiązań nie należy stosować seryjnych klocków hamulcowych, tylko te które posiadają wyższy współczynnik tarcia. Dodatkowo nacięcia i nawiercenia zmniejszają temperaturę tarcz hamulcowych. 

Niebywałym plusem sportowych układów hamulcowych jest ich skuteczność oraz reakcja pedału hamulca wraz z lepszym wyczuciem hamowania. Głównym minusem jest znaczna różnica cenowa w porównaniu do standardowych zamienników, jednak na bezpieczeństwie nie należy oszczędzać.