Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
  • (12) 265 02 35 | 500 464 906 | sklep@ebcbrakes.pl
0 0 bez VAT
Pozycje koszyka
Razem
0 zł bez VAT 0 zł z VAT
Idź do koszyka
Start Blog Aktualności Zasada działania czujnika zużycia klocków hamulcowych

Zasada działania czujnika zużycia klocków hamulcowych

26.03.2021
|
kategoria Aktualności

Czujniki zużycia klocków hamulcowych to aktualnie niezbędny element układu hamulcowego we współczesnych samochodach. Właściwe serwisowanie układu hamulcowego wymaga montażu nowych styków ostrzegawczych. 

 

Czemu służą czujniki zużycia klocków hamulcowych i dlaczego się pojawiły?


Klocki hamulcowe podlegają ciągłej eksploatacji, jednak z poziomu fotela kierowcy ciężko jest ocenić przedwcześnie, kiedy dokonać ich wymiany zanim znacząco spadnie efektywność systemu hamulcowego. Wdrożenie czujników zużycia ułatwiło informowanie kierowców, kiedy klocek powinien zostać wymieniony, dając gwarancję bezpiecznego korzystania z pojazdu. Pierwsze czujniki jakie montowano w samochodach zostały wykonane z metalowych płytek, które w momencie zużycia klocka zaczynały trzeć o tarcze hamulcowe dając kierowcy słyszalny sygnał. 


Elektroniczne czujniki


Element w postaci płytki został zastąpiony osłoniętym metalowym prętem, przez który przepływa prąd o niskim napięciu. W momencie zużycia klocka, pręt zostaje odsłonięty i stykając się z tarczą hamulcową tworzy otwarty obwód elektryczny. Wtedy to też na desce rozdzielczej samochodu pojawia się komunikat o potrzebie wymiany klocków
Styki zużycia ulegają ciągłym unowocześnieniom, potrafią również przewidzieć, kiedy klocek będzie podlegać wymianie. Unowocześnienie polega na wprowadzeniu dwóch obwodów obok siebie w obudowie styku. Podczas przerwania pierwszego z nich, rozpoczyna się proces obliczania żywotności klocka. System korzysta z takich wartości jak siła hamowania, prędkość pojazdu czy temperatura hamulca. Zerwanie drugiego obwodu powoduje przesłanie informacji na deskę rozdzielczą o konieczności zmiany klocków. 
Liczba czujników uzależniona jest od systemu hamulcowego, waha się od jednego do czterech. Najczęściej występuje na klocku wewnętrznym oraz zatopiony jest w materiale ciernym. Część pojazdów posiada oddzielny czujnik, który montowany jest na klocku.

 

Wymiana czujnika zużycia klocków hamulcowych


W przypadku, gdy w pojeździe czujnik stanowi oddzielny element jego wymiana powinna być dokonana przy każdym serwisie hamulcowym, ponieważ zaprojektowany jest tak, że ulega zniszczeniu. Styki podatne są również na inne uszkodzenia, dlatego dosyć często dochodzi do ich przerwania. W ofercie EBC Brakes również posiadamy bogaty asortyment czujników zużycia do wielu modelu pojazdów.