Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
Start Blog Aktualności Wybór płynu hamulcowego - na co warto zwrócić uwagę?

Wybór płynu hamulcowego - na co warto zwrócić uwagę?

07.12.2020
|
kategoria Aktualności
Skuteczność hamowania w czasie podróżowania, a co za tym idzie bezpieczeństwo zależne jest od jakości płynu hamulcowego. Regularna kontrola poziomu oraz uzupełnianie ubytku to podstawowe działania, które możemy wykonać we własnym zakresie bez odwiedzania serwisu samochodowego.

Wybór płynu hamulcowego - na co warto zwrócić uwagę?
 

Jaka jest funkcja płynu hamulcowego?


Znaczna cześć kierowców zapomina o kontroli płynu hamulcowego oraz bagatelizuje jego istnienie w pojeździe. Zaniedbanie tej cieczy eksploatacyjnej może doprowadzić do awarii oraz niebezpiecznych sytuacji. Jakie jego główne zadania można wyróżnić?

Płyn hamulcowy przyspiesza reakcję po naciśnięciu pedału hamulca, również zmniejsza drogę hamowania poprzez przeniesienie sił z pedału na klocki hamulcowe. Wzmacnia siłę hamowania wraz z  jego ochroną i zabezpieczeniem przed zanikiem. Płyn hamulcowy chroni podzespoły przed korozją oraz elementy gumowe przed pęcznieniem. Dzięki swym właściwością nie doprowadza do zjawiska podgrzania i rozprężenia cieczy, co skutkuje powstaniem gazu.
 

Jakie są rodzaje płynu hamulcowego?


W celu zapewnienia niezawodności układu hamulcowego dobrze jest znać jego klasę, dzięki czemu optymalnie możemy dopasować płyn do swojego pojazdu. 

Wyróżnić możemy cztery podstawowe rodzaje:
  • Dot 3 – zbudowany na bazie eteru glikolu z temperaturą wrzenia 205°C
  • Dot 4 – również skomponowany na glikolu, ale zawiera także domieszkę estrów boranowych, które gwarantują lepsze właściwości fizyczne wraz z podwyższeniem temperatury do 230°C. 
  • Dot 5.1 – płyn klasy Dot 4 z dodatkiem silikonu w celu polepszenia lepkości  oraz uzyskania temperatury 260°C. 
  • R3 – stosowany w starszych pojazdach, w których występowały zarówno hamulce bębnowa jak i tarczowe. 

Wybór odpowiedniego płynu hamulcowego


Występuje kilka cech, które opisują  dobrą jakość płynu. Do podstawowych należy zaliczyć brak pienienia się, nie posiadanie właściwości niszczących na elementy gumowe i metalowe oraz współgranie z takimi systemami jak ABS, ASR oraz ESP. Płyn hamulcowy posiada niskie tempo zużycia, jeżeli charakteryzuje się niskim poziomem parowania. 

Dokonując wyboru należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii:
  • Rodzaj rozpuszczalnika – płyn hamulcowy posiada około 70 – 80 % rozpuszczalnika. Substancja ta ma właściwości wchłaniające wodę. 
  • Środek smarny – w prawidłowym specyfiku znajduje się około 25 % preparatu smarnego. 
  • Odpowiednia lepkość – wpływa na opory przepływu  cieczy w układzie hamulcowym. Zbyt wysoki lub niski poziom lepkości doprowadzić może do rozszczelnienia. 
  • Wrażliwość temperaturowa – czym wyższy zakres temperatury, tym lepiej. Jeżeli parametr ten jest odpowiednio wysoki, częste dohamowania nie wpływają negatywnie na skuteczność hamulców. Płyn o niskim stopniu wrzenia może powodować wydłużenie reakcji pedału hamulca. Jeżeli maksymalna temperatura płynu jest niższa od zakresu pracy układu hamulcowego może skutkować to efektem zapowietrzenia systemu. 
  • Higroskopijność – woda obniża temperaturę wrzenia, dlatego płyn hamulcowy posiada umiejętność rozbijania cząsteczek wody, które pojawiają się w układzie hamulcowym. 

Dolać czy wymienić płyn hamulcowy? 


W przypadku, gdy wizualnie możemy określić barwę płynu jako czystą, a ubytek wynosi kilkaset mililitrów bezpiecznie możemy dolać brakujący substytut. Systematyczna kontrola przypada na każdorazowo przejechane 1000 km. Warto również pamiętać, aby nie mieszać ze sobą klas płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy wymienia się średnio co 2-3 lata, jednak  głównym czynnikiem jest styl jazdy kierowcy. Częstsza kontrola przypada przy agresywnej, dynamicznej jeździe, również jeżeli pokonujemy większe dystanse należy wymienić płyn po przejechaniu około 30000 - 40000 km.

W naszej ofercie również można znaleźć płyny hamulcowe różnych klas: