Tarcze nawiercane i nacinane - czym się różnią ?
Zastanawiasz się nad wymianą tarczy hamulcowych, ale nie wiesz, które modele najlepiej sprawdzą się w Twoim samochodzie? Dzisiaj przybliżymy Ci dwie z bardzo często wybieranych opcji czyli tarcze nacinane i nawiercane oraz wskażemy najważniejsze różnice między nimi, byś mógł podjąć odpowiednią decyzję.
Tarcze nawiercane czy nacinane - poznaj główne różnice
Pełne tarcze hamulcowe, znane również jako monolityczne, to klasyczne modele, po które sięgają tysiące kierowców. Jednak właściciele nieco mocniejszych pojazdów szybko zauważają, że nie sprawdzają się one w każdym samochodzie. Często szukają więc opcji lepiej dopasowanych do ich stylu jazdy. Tu właśnie do gry wkraczają modele nawiercane i nacinane, które zostały skonstruowane z myślą o bardziej wymagających klientach. Nacięcia i nawiercenia na tarczach sprawiają, że oba typy tarcz charakteryzują się znacznie lepszym tarciem w początkowych etapach hamowania samochodu i nieustannie odświeżają powierzchnię klocka hamulcowego. Co więcej, rozpraszają film wodny w trakcie jazdy i eliminują gazy powstałe podczas tarcia. Zanim zdecydujesz czy warto wybrać tarcze nawiercane czy nacinane, powinieneś poznać główne różnice między oboma typami produktów.
Podczas hamowania tarcze nagrzewają się do wysokich temperatur, co prowadzi do ich szybszej eksploatacji i obniża efektywność procesu. Nacięcia i nawiercenia wykorzystywane w bardziej zaawansowanych modelach poprawiają zdolność chłodzenia i sprawiają, że tarcze są bardziej responsywne w porównaniu do monolitowych wersji. Należy jednak podkreślić, że modele z nawierconymi otworami cechują się znacznie szybszą i skuteczniejszą zdolnością rozpraszania ciepła.
Testy obu rodzajów tarcz pokazały, że w warunkach ekstremalnych, np. na torze, modele nacinane wykazują lepszą odporność na pęknięcia.
Zarówno tarcze nawiercane czy nacinane powinny być regularnie wymieniane, by zapewnić pełne bezpieczeństwo podczas hamowania. W przypadku nacinanych modeli kierowca może szybko ocenić czy należy założyć nową część - świadczyć będzie o tym zatarcie któregoś z nacięć. W przypadku nawiercanych wersji stopień zużycia nie będzie jednak widoczny przy inspekcji otworów.
Ostatnią różnicą między tarczami nacinanymi i nawiercanymi, o której warto wspomnieć, jest ich wygląd. Jak sama nazwa wskazuje, nacinane modele posiadają na swojej powierzchni drobne nacięcia, natomiast na nawiercanych wersjach widoczna jest spora liczba małych otworów.
Tarcze nawiercane - dla kogo?
Jak wspominaliśmy wcześniej, ze względu na otwory, tarcze nawiercane radzą sobie znacznie lepiej z rozpraszaniem ciepła podczas hamowania. Modele te nagrzewają się o wiele wolniej niż ich odpowiednik i doskonale wywiązują się ze swojego zadania. Warto jednak podkreślić, że ten fakt nie zawsze będzie plusem. Dlaczego? Ponieważ tarcze hamulcowe muszą rozgrzać się do pewnej temperatury, by mogły działać prawidłowo. W rezultacie nawiercane modele sprawdzą się jedynie w przypadku samochodów o dużej mocy oraz na dłuższych trasach - wtedy będą mieć szansę osiągnąć odpowiednią temperaturę, a także szybko się chłodzić podczas hamowania.
Tarcze nacinane - kiedy je wybrać?
Nacinane tarcze nie posiadają otworów na wylot, dzięki czemu zapewniają efektywne chłodzenie, a jednocześnie nie potrzebują zbyt wiele czasu, by osiągnąć optymalną temperaturę swojej pracy. To połączenie sprawia, że będą dobrym wyborem dla osób, które poruszają się głównie po mieście, podróżują na krótkich dystansach oraz lubią dynamiczną jazdę. Co więcej, nacięcia umieszczone na ich powierzchni świetnie radzą sobie ze szkliwem pokrywającym klocki hamulcowe. W rezultacie, duet ten pracuje niezwykle efektywnie.
Sprawdź również: Twarde i miękkie klocki hamulcowe – które wybrać