Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
  • (12) 265 02 35 | 500 464 906 | sklep@ebcbrakes.pl
0 0 bez VAT
Pozycje koszyka
Razem
0 zł bez VAT 0 zł z VAT
Idź do koszyka
Start Blog Aktualności System ABS. Co powinieneś o nim wiedzieć?

System ABS. Co powinieneś o nim wiedzieć?

19.01.2021
|
kategoria Aktualności

System ABS - co to jest?


System ABS stosowany jest w pojazdach mechanicznych w celu niwelowania blokowania kół w czasie hamowania. Głównym jego zadaniem jest zmniejszenie ryzyka blokady kół czy ściągnięcie samochodu na jedną ze stron.
 

Budowa układu ABS


Standardowy system składa się z elementów kontrolujących prędkość obrotową każdego z kół pojazdu oraz zaworów, które obniżają ciśnienie oddzielnie w każdym obwodzie hamowania. W bardziej rozbudowanych systemach ABS proces ten odbywa się indywidualnie na pojedyncze koło.
 

W podstawowym układzie wyróżniamy: 

  • Czujniki prędkości obrotowej kół, których funkcjonowanie oparte jest na indukcji magnetycznej
  • Elektrozawory, które regulują ciśnienie w obwodzie każdego koła
  • Centrala sterująca
 

Jak działa ABS? 


Głównym zadaniem systemu ABS jest utrzymanie odpowiedniego stopnia hamowania impulsywnego, w momencie gdy jedno z kół straci przyczepność. Działanie takie pozwala na utrzymanie na odpowiednim poziomie sterowności pojazdu. Podczas hamowania, ABS kontroluje obroty kół. Mocne wciśnięcie hamulca, tak że jedno z nich zacznie obracać się wolniej niż pozostałe powoduje redukcje ciśnienia w obwodzie tego koła do momentu, gdy ponownie zacznie się obracać. 
Prędkość obrotowa wszystkich kół mierzona jest przez ABS, który nie ingeruje w działanie układu hamulcowego dopóki nie uzyska impulsu, że hamulec został użyty przez kierowcę. Podczas pracy hamulca ABS wykrywa poślizg i elektrozaworami moduluje ciśnienie w obwodzie konkretnego koła lub kół.
 

Wykrycie uślizgu następuje w dwóch formach:

  • koło nagle przestało się obracać – dochodzi do zmniejszenia ciśnienia w obwodzie koła dopóki nie odzyska prawidłowej prędkości przy czym cały czas jest słabiej hamowane.
  • koło kręci się wolniej niż pozostałe – wstępna faza poślizgu, ABS uwzględnia fakt że pojazd może skręcać i pojawią się różne prędkości na kole, dlatego algorytm uwzględnia duże różnice w obrotach i wtedy też zaczyna ingerować. 

W czasie zredukowania prędkości ABS przestaje zmniejszać ciśnienie w obwodzie, dzięki czemu można zatrzymać samochód. 
Urządzenie również w momencie nie używania hamulców dokonuje ciągłej diagnozy, oblicza prędkość pojazdu i wykorzystuje tę informację w czasie hamowania. Jeżeli nie uzyska bodźców z któregoś z kół, uzna to za awarię i wyśle odpowiedni komunikat.
 

Zalety systemu ABS


Układ ten sprawdza się w awaryjnych sytuacjach, pozwala utrzymać kontrolę nad kierunkiem jazdy. Kierowca przy gwałtownym wciśnięciu pedału hamulca nie wpadnie w poślizg, ponieważ system ograniczy siłę hamowania tak, aby nie doszło do zablokowania kół. Zarówno na mokrym i suchym asfalcie pojazd z systemem ABS zatrzyma się wcześniej dzięki natychmiastowej reakcji na poślizg i modulacji ciśnienia w obwodach hamulcowych. ABS pozwala jednak na zmniejszanie prędkości w zakręcie, dzięki czemu kierowca ma pewniejszą kontrolę nad kierunkiem jazdy niż w pojeździe bez tego wyposażenia. Obecnie stosowany czterokanałowy system umożliwia niezależną kontrolę poślizgu przykładowo, gdy koła znajdują się na różnych powierzchniach.

W pewnych sytuacjach ABS wydłuża drogę hamowania, przykładowo gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się luźna warstwa (śnieg, piasek, liście). W pojeździe bez ABS zablokowane koła przebiłyby się przez luźną warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, jeżeli system zadziała to pojazd dłużej znajduje się na warstwie o mniejszej przyczepności.