Start Blog Aktualności Odpowietrzenie układu hamulcowego. Jak to zrobić?

Odpowietrzenie układu hamulcowego. Jak to zrobić?

29.07.2022
|
kategoria Aktualności

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych w przypadku pojazdu. Jego sprawność wpływa na bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów, ale także innych uczestników ruchu drogowego. Niestety może zdarzyć się, że przestanie działać. Wpływają na to przede wszystkim zaniedbania właściciela. Najczęstszą awarią układu jest m.in. jego zapowietrzenie. Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w samochodzie? Czy można to zrobić samemu? Sprawdź.
 

Kiedy niezbędne jest odpowietrzenie układu hamulcowego?


Prace związane z odpowietrzeniem układu hamulcowego w samochodzie są konieczne zawsze wtedy, kiedy dochodzi w nim do zmian. Te najczęściej wiążą się z wymianą komponentów auta takich jak:
 


Brak podjęcia odpowiednich kroków po wykonanych modyfikacjach pojazdu może skutkować zapowietrzaniem się układu hamulcowego. Jednak zanim dowiesz się, jak odpowietrzyć hamulce, warto zdobyć wiedzę na temat tego, dlaczego dochodzi do jego zapowietrzenia i jak niebezpieczne jest to zjawisko. Zapowietrzenie układu wynika z przedostania się do przewodów hamulcowych powietrza. Wymiana poszczególnych elementów systemu często skutkuje właśnie takim problemem. Przyczyną dostania się powietrza do przewodów może być również ich uszkodzenie np. przetarcie.
 

Jak rozpoznać, że układ hamulcowy jest zapowietrzony?


Zastanawiasz się, jak prawidłowo odpowietrzyć układ hamulcowy? Przede wszystkim konieczne jest potwierdzenie diagnozy, że przyczyną problemów z hamulcami jest zapowietrzenie przewodów. Podstawowym objawem związanym z przedostaniem się powietrza do układu hamulcowego jest pedał wpadający w podłogę podczas próby hamowania. Możesz dociskać go maksymalnie, a samochód się nie zatrzyma. Innym objawem wskazującym na problem jest także ściąganie pojazdu na prawo lub lewo podczas manewru hamowania. Zarówno jedna, jak i druga sytuacja stwarza niebezpieczeństwo dla osób będących uczestnikami ruchu drogowego.
 

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy bez ABS?


Pojazdy bez wspomagania ABS, chociaż obecnie są mniejszością, to jednak w dalszym ciągu poruszają się po drogach. Umiejętność prawidłowego odpowietrzania układu hamulcowego jest szczególnie istotna w przypadku takich klasyków sprzed dziesiątek lat. Jak prawidłowo odpowietrzyć układ hamulcowy w pojeździe tego typu? Przede wszystkim należy postępować zgodnie z wytycznymi, czyli rozpocząć odpowietrzanie układu od kół, które są elementami znajdującymi się najdalej od pompy hamulcowej. Kolejność prac wygląda następująco: prawe tylne koło, lewe tylne, prawe przednie i na samym końcu lewe przednie. Odpowietrzając układ hamulcowy w pojeździe bez wspomagania ABS, należy również zwrócić uwagę na zawory, które mogą korodować. Profesjonalne odpowietrzanie uwzględnia ich delikatne poluzowanie poprzez zastosowanie specjalnego środka. Następnie za pomocą niewielkiej szczotki drucianej usuwa się wszelkie zabrudzenia i naloty. Po otwarciu zaworów należy odpowietrzyć układ i dopiero można je zamknąć.
 

Samo odpowietrzenie układu hamulcowego nie należy do skomplikowanych. Po poluzowaniu zaworów należy pompować pedał hamulca, czyli naprzemiennie wciskać go i puszczać, co pozwoli na zwiększenie ciśnienia płynu. Kiedy ten zacznie wypływać z układu, należy wcisnąć pedał hamulca na dłuższą chwilę. Dzięki zwiększonemu ciśnieniu w układzie można skutecznie pozbyć się powietrza. Czynność należy powtarzać do momentu, aż z układu przestanie wydobywać się powietrze w postaci wspomnianych pęcherzyków.
 

Jak odpowietrzyć hamulce w samochodzie z układem ABS?


Specjaliści, odpowietrzając układ hamulcowy w pojeździe, w którym zamontowany jest system ABS, zazwyczaj rozpoczynają pracę od sprawdzenia pompy hamulcowej. Często to ona jest problemem. Przy usuwaniu z niej powietrza należy kontrolować ilość płynu, która w niej zostaje. Zbyt niski poziom może doprowadzić do zapowietrzenia całego układu hamulcowego


Następnie przechodzi się do przednich kół samochodu. Czynność pozbycia się powietrza wykonuje się przy wyłączonym silniku samochodu. Należy wypełnić zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego aż do jego górnej krawędzi. Warto posłużyć się przewodem, który trzeba nałożyć na zawór odpowietrzający, a jego drugi koniec zanurzyć w płynie hamulcowym. Poprzez tak zwane pompowanie pedału hamulca auta (naciskanie i luzowanie) rozpoczyna się proces usuwania powietrza nagromadzonego w przewodach.


Po odpowietrzeniu kół przednich rozpoczyna się prace związane z usunięciem powietrza z tylnej osi. W tym celu należy ponownie pompować układ pedałem hamulca, przytrzymać go i puszczać przy pracującym cały czas silniku pojazdu. Czynności wyglądają identycznie jak przy przywracaniu sprawności w przedniej osi. Po usunięciu powietrza można zgasić pojazd.
 

Odpowietrzenie układu hamulcowego – samodzielnie czy z pomocą specjalistów?


Samodzielne odpowietrzenie układu hamulcowego to dla większości kierowców trudne zadanie. Nie zawsze więc potrafią sobie samodzielnie poradzić. Jeżeli jednak obserwuje się pierwsze objawy wskazujące, że coś nieodpowiedniego dzieje się z układem, to nie należy czekać i warto podjąć wyzwanie. Sprawne działanie hamulców wpływa nie tyle na komfort jazdy, ile na bezpieczeństwo.


Samodzielne odpowietrzenie układu wymaga wiedzy teoretycznej, odpowiedniego wyposażenia i sprytu. Warto także pamiętać, że w nowych samochodach, w których dodatkowo znajdują się czujniki odpowiedzialne za kontrolę stanu płynów oraz układu nie zawsze jest ono możliwe. Wówczas najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalistów, którzy sprawnie usuną powietrze z układu, a przy okazji dokonają szybkiego przeglądu.

Przeczytaj również: Docieranie nowych tarcz oraz klocków hamulcowych