Nierównomierne zużycie hamulców. Jakie są tego przyczyny?
Hamulce w samochodzie zawsze zużywają się nierównomiernie. Co ciekawe, naturalne jest, że różnice pomiędzy przednią a tylną osią mogą być dość duże. Wielu kierowców zauważa również niewielkie różnice pomiędzy zużyciem hamulców na jednej osi. O ile wartości te nie są duże, to jest to normalne. Zdarza się jednak, że są one dość spore. Z czego może wynikać problem nierównomiernego zużycia hamulców?
Jakie są przyczyny nierównomiernego zużycia hamulców?
Przyczyn nierównomiernego zużycia hamulców w samochodzie może być wiele. Na część z nich kierowca może mieć wpływ, na inne nie. Co więcej, części z nich nie jest nawet w stanie przewidzieć. Najczęstszą przyczyną są jednak zaniedbania i błędy popełniane przez kierowców. Zaliczyć do nich można:
- nieprawidłową wymianę hamulców – do każdej wymiany powinien być stosowany nowy zestaw montażowy,
- błędne zamontowanie zestawu hamulców – podczas ich wymiany wszystkie elementy hamulca powinny zostać dokładnie oczyszczone,
- długi kontakt hamulców z brudem, tj. z wodą, błotem czy pyłem,
- korozja,
- zwichrowanie tarczy lub piasty koła,
- pęknięcie fragmentu klocka hamulcowego,
- nieprawidłowa praca zacisków.
Częstą przyczyną nierównomiernego zużycia hamulców jest również przegrzanie hamulców. Zdarzają się bowiem sytuacje, że hamulec nie odbija, a to sprawia, że nie powraca do pozycji wyjściowej. W efekcie pozostaje docisk, który doprowadza do rozgrzania tarcz do czerwoności. Tego typu usterki kierowca może nawet nie zauważyć, a ma ona ogromny wpływ na zużycie hamulców. Przegrzane klocki nie tylko tracą swoje właściwości, ale tez uniemożliwiają dalszą jazdę.
Warto również wspomnieć o oderwaniu okładziny cierna. Obręcz tarczy hamulcowej jest gładka niczym lustro – jej powierzchnia łączy się z klockiem hamulcowym. Jeśli pole obręczy się zmniejsza bądź też pojawiają się na niej rowki, to jest to oznaka, że okładzina cierna uległa uszkodzeniu. W efekcie może dojść do oderwania części klocka. Zauważając taką sytuację, warto od razu zdecydować się na wymianę klocków. Zbyt późne rozpoznanie usterki może doprowadzić do uszkodzenia tarcz, a w efekcie konieczności poniesienia wysokich kosztów naprawy.
Czy można zapobiec nierównomiernemu zużywaniu się klocków hamulcowych?
Jak już wspomniano, przyczyn nierównomiernego zużywania się klocków hamulcowych jest wiele. Z tego też powodu trudno wskazać co można zrobić, by uniknąć pojawienia się tego problemu. Warto jednak przestrzegać podstawowych zasad ich eksploatacji i konserwacji oraz nie lekceważyć żadnych oznak wskazujących możliwość wystąpienia awarii. Hamulce dają wiele oznak zużycia. Charakterystyczne są bowiem ślady na tarczy, występowanie pisków, bicia kierownicy czy też ściągania auta podczas hamowania. Właściciele nowoczesnych pojazdów mogą polegać na systemie komputerowym, ale nigdy w 100%. Owszem – auta te są wyposażone w czujniki zużycia okładzin, jednak warto samodzielnie sprawdzać stan tarcz, okładzin i zacisków, chociażby podczas mycia felg czy wymiany kół.
Warto regularnie sprawdzać stan układu hamulcowego – to jeden z najważniejszych podzespołów w samochodzie, który ma ogromny wpływ na bezpieczną i komfortową jazdę. Dbając o niego, właściciel auta dba nie tylko o siebie, ale też swoich pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Co istotne – ważne jest nie tylko wymienianie tarcz i klocków hamulcowych, ale też płynu hamulcowego czy sprawdzanie stanu hamulca ręcznego. Istotne jest również postawienie na części od sprawdzonych i renomowanych producentów, które wyróżniają się wysoką jakością i długą żywotnością.
Sprawdź również: Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe oraz jak prawidłowo wymienić klocki hamulcowe.