Start Blog Aktualności Na czym polega homologacja klocków hamulcowych ECE R90?

Na czym polega homologacja klocków hamulcowych ECE R90?

28.06.2022
|
kategoria Aktualności

Klocki hamulcowe są jednymi z najważniejszych elementów w całym układzie. To dzięki nim możliwe jest uzyskanie na tyle dużego tarcia, by osiągalne było całkowite zatrzymanie pojazdu. Klocki hamulcowe muszą mieć jednak odpowiednią homologację. Co oznacza norma ECE R90?

 

Do czego służy homologacja klocków hamulcowych?

 

Klocki hamulcowe muszą spełniać odpowiednie wymagania. To właśnie dlatego w Unii Europejskiej zapadła decyzja, by do legalnego użytku były dopuszczone jedynie produkty z homologacją. Spełniają one określone wymagania, pozwalając na skuteczne hamowanie nawet z dużych prędkości. Jednolity system oceny jakości takich produktów znacznie ułatwia wybór odpowiedniego modelu. Jeśli podczas przeglądu specjalista zauważy, że w konstrukcji samochodu zostały zastosowane klocki hamulcowe bez homologacji, wynik badania będzie negatywny.

 

Klocki hamulcowe z homologacją są tworzone w taki sposób, by zapewniać bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Pozwalają one na skuteczne hamowanie i cechują się żywotnością pozwalającą na używanie zwykle przez co najmniej kilka miesięcy.

 

Przeczytaj również: Zasada działania czujnika zużycia klocków hamulcowych

 

Czym jest standard ECE R90?

 

Standard ECE R90 to określenie testów i zatwierdzeń, którym podlegaj klocki hamulcowe. Dotyczy to produktów dostępnych w dystrybucji wolnorynkowej. Taka sama norma obejmuje również szczęki hamulcowe. ECE R90 określa również relacje między materiałem aftermarketowym a ciernym, w zastosowaniach OE i OES.

 

Klocki hamulcowe zgodne z tym standardem mają odpowiednie oznaczenia. Pozwalają one na upewnienie się, że dany produkt został dopuszczony do sprzedaży i jego zastosowanie pozwoli na legalne zamontowanie w samochodzie.

 

Klocki hamulcowe z oznaczenie ECE E90 nie są jednoznaczne z produktami OE i OES. Taki standard potwierdza jedynie, że spełniają one  minimalne normy, zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej. Nie zawsze są to więc wyroby najwyższej jakości, choć gwarantują one bezpieczeństwo korzystania w samochodach. Jeśli zależy Ci na jeszcze lepszym hamowaniu, dobrym pomysłem jest stawianie na klocki hamulcowe zgodne ze standardem OE i OES. Są one przeznaczone m.in. na pierwszy montaż, dlatego pojawiają się przede wszystkim w nowych samochodach z salonu.

 

Co zrobić, by klocki hamulcowe były zgodne ze standardem ECE R90?

 

Klocki hamulcowe muszą zostać poddane określonym badaniom, by możliwe było przyznanie im oznaczenia ECE R90. Takie testy przeprowadza się w specjalnej, autoryzowanej jednostce. Nie może wykonać ich dowolny podmiot. Jednostka ta musi być uprawniona do testowania klocków hamulcowych pod kątem zgodności ze standardem ECE R90, a także posiadać odpowiednie pozwolenia, które umożliwiają wystawienie certyfikatów.

 

Testy według standardu ECE R90 przebiegają bardzo szybko w stosunku do innych badań przeprowadzanych w przypadku klocków hamulcowych. Zwykle trwa to od 3 do 5 godzin. Dla porównania, standardowe testy OE trwają nawet 12 miesięcy.

 

Podczas testów zgodnie ze standardem ECE R90 sprawdza się takie parametry, jak:

 

  • czułość ciśnieniowa,
  • czułość prędkościowa,
  • fading lekki.

 

To zaledwie trzy z nawet kilkunastu parametrów, które bada się podczas standardowych testów OE. Trzeba jednak pamiętać, że wyniki uzyskane w trakcie badania nie mogą odbiegać o więcej niż 15 % w stosunku do materiałów oryginalnych, stosowanych jako pierwsze wyposażenie. Oznacza to, że klocki z oznaczeniem ECE R90 wykazują właściwości różniące się o maksymalnie 15% od modeli zgodnych ze standardem OE. Dla niektórych jest to niewielka różnica, a dla innych bardzo ważny czynnik, decydujący o wyborze odpowiedniego produktu.

 

Przeczytaj również: Brake fading – czym jest i co go powoduje