Start Blog Aktualności Kiedy wymienić przewody hamulcowe?

Kiedy wymienić przewody hamulcowe?

23.08.2022
|
kategoria Aktualności

Sprawny układ hamulcowy jest warunkiem bezpiecznej jazdy, dlatego należy poświęcać szczególną uwagę utrzymaniu go w pełnej sprawności. Jednym z jego elementów są przewody hamulcowe, które transportują płyn z pompy do zacisków. Są to części eksploatacyjne, które z czasem się zużywają. Kiedy konieczna jest ich wymiana? Jakie symptomy świadczą o tym, że potrzebny jest serwis?

 

Rodzaje przewodów hamulcowych

 

Przewody hamulcowe są niezbędnymi elementami hydraulicznych układów hamulcowych. Ich budowa nie jest skomplikowana. Są to rurki wykonane z odpowiednio dobranych materiałów, o odpowiedniej średnicy. Dzielą się na dwie podstawowe grupy.

 

  • Przewody hamulcowe elastyczne (miękkie) są wykonane ze specjalnej gumy odpornej na działanie płynu hamulcowego, która jest dodatkowo wzmocniona zewnętrznym i wewnętrznym oplotem. Przewody tego typu zużywają się szybciej od twardych. Guma, z której są wykonane, parcieje i na jej powierzchni powstają mikropęknięcia. Przez mikrootwory do wnętrza przewodów dostaje się woda, która obniża właściwości płynu hamulcowego i powoduje korozję elementów układu. Żywotność miękkich przewodów hamulcowych szacuje się na około 3 lata. Po tym okresie należy dokonać ich wymiany.
  • Przewody hamulcowe sztywne (twarde) są bardziej wytrzymałe od przewodów gumowych. Są wykonane z metali odpornych na korozję, takich jak mosiądz, miedź czy stal ocynkowana. Ich żywotność wynosi 5–8 lat, a w autach klasy premium nawet 15 lat. Wiele zależy jednak od sposobu użytkowania pojazdu. Jazda po drogach z koleinami i dziurami oraz w warunkach off-roadowych grozi ich uszkodzeniem i szybszym zużyciem. 

 

Podany czas eksploatacji przewodów jest jedynie szacunkowy. Zawsze należy zwracać uwagę na wszelkie symptomy zużycia części układu hamulcowego, niezależnie od tego, ile minęło od ostatniego serwisowania. 

 

Symptomy zużycia przewodów hamulcowych

 

Pierwszym i najważniejszym objawem problemów z układem hamulcowym jest spadek efektywności hamowania. W takim przypadku zawsze należy udać się do serwisu – jazda bez możliwości natychmiastowego zatrzymania auta jest skrajnie niebezpieczna. Jak wywnioskować, który z elementów uległ uszkodzeniu lub wyeksploatowaniu? Jeśli problem dotyczy klocków hamulcowych lub tarcz, spadek siły hamowania jest najczęściej połączony z piskami lub zgrzytami dobiegającymi z podwozia. Niesprawne przewody nie dają takich objawów. 

 

Wizyta w serwisie jest konieczna, jeśli zaobserwujesz następujące symptomy:

 

  • pedał hamulca porusza się zbyt miękko,
  • pod samochodem pojawiły się plamy z płynu hamulcowego,
  • kontrolka na desce rozdzielczej informuje o małej ilości płynu hamulcowego,
  • zauważalne ubytki bądź całkowity brak płynu hamulcowego w zbiorniczku,
  • opóźnione działanie hamulców mimo mocnego nacisku na pedał,
  • ściąganie samochodu w jedną stronę w czasie hamowania,
  • uszkodzenia na metalowych przewodach hamulcowych (pęknięcia, otarcia).

 

Większość objawów kierowca może zauważyć samodzielnie – w końcu najlepiej zna swój samochód i może wykryć wszelkie odstępstwa od normy. Uszkodzone przewody hamulcowe powinien zauważyć również każdy diagnosta, zarówno podczas przeglądu okresowego, jak i podczas dowolnej wizyty w warsztacie.

 

Wymiana przewodów hamulcowych – jak wygląda?

 

Wymiana przewodów hamulcowych to dość pracochłonny proces, a ponadto wymaga sporej precyzji. Nie warto zatem podejmować takich działań samodzielnie, ponieważ można uszkodzić układ hamulcowy oraz powiązane z nim systemy, na przykład ABS lub ESR. 

 

Wymiana sztywnych przewodów hamulcowych wymaga ponadto swobodnego dostęp do podwozia, najlepiej z kanału. W zależności od modelu auta konieczny może być demontaż niektórych elementów, na przykład układu wydechowego czy baku paliwa. Dlatego jest to czynność serwisowa, którą zdecydowanie warto powierzyć doświadczonym mechanikom. W przypadku elastycznych przewodów hamulcowych jest nieco łatwiej, choć tutaj także wskazana jest interwencja profesjonalisty. 

Przeczytaj również: Odpowietrzenie układu hamulcowego. Jak to zrobić?