Serwis internetowy korzysta z plików cookies. Pliki cookies mogą być wykorzystywane w celach marketingowych, statystycznych, a także w celu personalizacji serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies
Start Blog Aktualności Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze?

Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze?

28.04.2022
|
kategoria Aktualności

Klocki hamulcowe rowerowe są elementami eksploatacyjnymi, czyli zużywają się i wymagają wymiany. Ważne jest, by w odpowiednim czasie zorientować się, że nadeszła pora na założenie nowych elementów. Jak to zrobić? Procedura nie jest skomplikowana, jednak zależy od typu hamulców, które zastosowano w Twoim rowerze. Dowiedz się, jak przeprowadzić wymianę klocków hamulcowych w rowerze w domowych warunkach.

 

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe w rowerze?

 

To najważniejsze pytanie. Zużyte klocki nie zapewniają niezbędnej siły hamowania, a to może narazić rowerzystę na niebezpieczeństwo, szczególnie w ruchu ulicznym. Jeśli zatem zauważysz niepokojące symptomy, najprawdopodobniej przyszedł czas na wymianę okładzin (klocków) hamulcowych. Na jakie objawy zwracać uwagę?

Przede wszystkim na:

  • słabą reakcję hamulców na naciskanie klamki, 
  • nietypowe odgłosy – piszczenie, zgrzytanie, tarcie,
  • odczuwalne „bicie” klocków o tarczę.

Warto zwrócić uwagę, że nie zawsze wyżej wymienione symptomy muszą świadczyć o konieczności wymiany klocków. Czasami mogą wynikać też ze złego wyregulowania hamulców. Najpierw należy więc określić przyczynę nieprawidłowości. Na szczęście nie jest to skomplikowane.

 

Sprawdź również: Jak wyregulować hamulce w rowerze

 

Aby z całą pewnością stwierdzić, że okładziny muszą zostać wymienione na nowe, po prostu trzeba się im przyjrzeć. Jeśli nie są na nich widoczne nacięcia, odpowiedzialne za odprowadzanie ciepła z układu, to znak, że czas na nowe elementy. Niektórzy producenci dla ułatwienia diagnozy umieszczają na klockach linie, które wskazują stopień zużycia. 

 

Co wpływa na żywotność okładzin hamulcowych w rowerze?

 

Klocki hamulcowe zużywają się z każdym kolejnym hamowaniem. Być może zastanawiasz się jednak, czemu w Twoim rowerze konieczność ich wymiany następuje częściej niż u innych rowerzystów. Wiele zależy od jakości konkretnego elementu, jego prawidłowego montażu, ale nie tylko.
 

Spory wpływ na żywotność okładzin ma też sam styl jazdy. Jeśli preferujesz dynamiczne poruszanie się na jednośladzie, z pewnością będziesz musiał częściej wymieniać te elementy, niż osoba uprawiająca spokojne przejażdżki. Znaczenie ma też rodzaj terenu, po którym najczęściej się poruszasz. 

 

Jak przeprowadzić wymianę klocków hamulcowych?

 

Czynność ta nie jest skomplikowana i zwykle bez trudności można ją wykonać w domowych warunkach, bez konieczności używania profesjonalnych narzędzi. Wymianę można przeprowadzić nawet w trasie – z pewnością nie jeden amator kolarstwa ma ją już za sobą.
 

Należy przy tym zwrócić uwagę na rodzaj układu hamulcowego, który zastosowano w Twoim rowerze. Nieco inaczej przebiega demontaż i montaż okładzin w hamulcach szczękowych, a inaczej w tarczowych. 
 

Pierwszym krokiem zawsze jest jednak zakup nowych elementów. Warto wybierać te o sprawdzonej jakości, nawet jeśli kosztują nieco więcej. Oszczędności mogą bowiem okazać się pozorne – gorszej klasy klocki po prostu szybciej się zużyją.

 

Wymiana klocków w hamulcach szczękowych

 

W tego typu układach zwykle stosuje się klocki zintegrowane, czyli składające się z okładziny i obudowy. Dostępne są także modele z wymienną warstwą cierną. W ich przypadku wymianie podlega jedynie ona. Aby wymienić element, należy:

  • poluzować ramiona hamulca (za pomocą specjalnej dźwigni lub odkręcając śrubę mocującą linkę),
  • odkręcić nakrętki przytrzymujące klocki przy pomocy klucza imbusowego,
  • wyjąć klocki z ramion hamulca,
  • założyć nowe elementy.

Warto przy tym zwracać uwagę na oznaczenia. Niektóre okładziny są kierunkowe (przód-tył), znajdziesz na nich także informację, który element ma zostać założony z prawej, a który z lewej strony. 

Po montażu nowych klocków nie można zapomnieć o regulacji. Należy umieścić okładzinę we właściwej pozycji względem obręczy – powinna przylegać do niej całą powierzchnią, jednak nie stykać się z oponą.

 

Regulacja okładzin hamulcowych w hamulcach tarczowych

 

Zanim przystąpisz do wymiany klocków rowerowych w hamulcu tarczowym, pamiętaj o tym, aby dobrać odpowiedni element na wymianę. Modeli okładzin jest bardzo dużo, dlatego należy zwracać szczególną uwagę, czy kupujesz produkt, który pasuje do Twojego roweru. 
 

Klocki w hamulcach tarczowych wymienia się po zdjęciu obręczy koła, jest to więc nieco trudniejsze zadanie niż w wariantach szczękowych. Najpierw należy cofnąć tłoczki w zacisku hamulca, dopiero w następnej kolejności można zdjąć zużyte okładziny. 
 

Należy usunąć blokadę (często potrzebny jest do tego klucz imbusowy) i wyjąć klocki wraz ze sprężyną, która je podtrzymuje.
 

Teraz można przystąpić do zakładania nowych elementów. Zestaw obejmuje zwykle klocki i sprężynę. Klocki i blaszkę łączy się ze sobą, a następnie wsuwa w zacisk hamulca, pilnując, by element ułożył się w odpowiedniej pozycji. Ostatni etap to instalacja śruby lub zawleczki blokującej klocki przed wypadnięciem.
 

W tym przypadku także nie można pominąć etapu regulacji układu hamulcowego. W niektórych przypadkach konieczne jest także odpowietrzenie systemu.
 

W naszej ofercie znajdziesz również tarcze hamulcowe rowerowe.