Docieranie nowych tarcz oraz klocków hamulcowych
Będąc właścicielem samochodu, należy liczyć się z koniecznością jego serwisowania oraz wymianą części, które z czasem tracą swoją skuteczność. Są to między innymi tarcze oraz klocki hamulcowe, które w miarę eksploatacji pojazdu stopniowo się zużywają. Ich wymiana nie jest skomplikowana. Ważne jest jednak docieranie klocków i tarcz hamulcowych. Odkryj, czym jest ten proces i jakie ma znaczenie dla samochodu.
Czym jest docieranie klocków i tarcz hamulcowych?
Wymiana elementów eksploatacyjnych pojazdu, jakimi są klocki hamulcowe, nie oznacza, że tuż po wyjeździe od mechanika uzyskasz doskonałe właściwości hamowania. Kierowcy powinni mieć świadomość, że wspomniane komponenty wymagają specjalnego traktowania po ich wymianie. Przede wszystkim potrzebują czasu, aby prawidłowo się dotrzeć. Co to oznacza? Docieranie klocków hamulcowych to proces, w którym odbywa się starcie wierzchniej warstwy ciernej elementu. Po ich wymianie najlepszą opcją jest udanie się w miejsce wolne od ruchu innych pojazdów. Wówczas kierowca może rozpędzać swój pojazd i hamować. W ten sposób wstępnie przygotowuje go do jazdy. Ważne jest, aby ta czynność odbyła się w suchych warunkach.
Jak prawidłowo wykonać docieranie klocków hamulcowych?
Właścicielom pojazdów, w których dokonano wymiany klocków hamulcowych na nowe, zaleca się wykorzystanie jednej z dwóch metod. Pierwsza jest idealna dla osób, które na co dzień poruszają się po mieście. Jest ona jednocześnie najpopularniejsza. Ile trwa docieranie klocków hamulcowych w tym przypadku? Odbywa się ono samoczynnie przez przejechanie średnio 200-300 kilometrów od momentu zamontowania klocków hamulcowych. Stosując tę prostą metodę, kierowca musi zastosować się jednak do pewnych zasad. Podstawą jest, aby pierwsze hamowania nie były gwałtowne. Nie należy przekraczać prędkości 50 km/h, a po hamowaniu pojazd nie powinien zatrzymywać się natychmiast w miejscu. Stosując tę metodę, należy pamiętać o:
- jak najczęstszym używaniu hamulca,
- unikaniu wyhamowywania do zera i zatrzymywania się,
- unikaniu poruszania się z dodatkowym obciążeniem, np. ciężkim ładunkiem lub przyczepą,
- nie naciskaniu na pedał hamulca po zatrzymaniu auta.
Drugi sposób wspomniano już wcześniej. Jest on zarezerwowany głównie dla tych osób, które po wymianie klocków muszą udać się dalszą podróż. Ile trwa docieranie klocków hamulcowych, wykorzystując tę metodą? Odbywa się to w tym samym dniu co ich wymiana. Kierowca musi wykonać serię przyspieszeń oraz hamowań, pamiętając o schładzaniu układu hamulcowego. Warto postępować według wskazówek specjalistów:
- wykonaj serię około 10 hamowań ze średniej szybkości 50 km/h do około 10 km/h, unikając sytuacji, w której pojazd uległby zatrzymaniu lub jego koła zostałyby zatrzymane;
- pokonaj kilku lub kilkunastu kilometrowy dystans, podczas którego nie będziesz hamował, pozwoli to schłodzić hamulce w bezpieczny sposób;
- wykonaj serię 3 hamowań z szybkości około 80 km/h do 10 km/h, podobnie jak za pierwszym razem unikaj całkowitego zatrzymania się auta oraz zblokowania jego kół;
- ponownie przejedź pewien dystans umożliwiający schłodzenie elementów układu hamowania.
Przeczytaj również: Jak zadbać o dobry stan układu hamulcowego
Czym może skutkować nieprawidłowe dotarcie klocków hamulcowych?
Właściciele samochodów, którzy po serwisie zlekceważą docieranie klocków hamulcowych, muszą liczyć się z poważnymi konsekwencjami, które w skrajnych przypadkach zagrażają ich bezpieczeństwu. Zazwyczaj objawem jest:
- uciążliwe piszczenie podczas używania hamulca,
- wydłużenie się drogi hamowania,
- zużywanie się nowych klocków znacznie szybciej i nierównomiernie,
- drganie kierownicy podczas wykonywania manewru hamowania.
Docieranie klocków i tarcz hamulcowych może być niebezpieczne. Dotyczy to szczególnie tych osób, które poruszają się samochodem bardzo dynamicznie, a sam pojazd jest ciężki i wyróżnia go duża pojemność silnika. Wówczas może dochodzić do zjawiska, które specjaliści określają jako zeszklenie klocków hamulcowych. Na powierzchni ciernej można zaobserwować wówczas błyszczący nalot będący warstwą uszkodzonego materiału. Pojawia się on w przypadku przegrzania niedotartych klocków hamulcowych. Oznacza to, że mieszanka, z której wykonano te części, nie miała dostatecznie dużo czasu, aby dopasować się do pojazdu, zanim została poddana dużym obciążeniom. Zeszklenie klocków hamulcowych może pojawić się nawet po kilku bardzo gwałtownych hamowaniach samochodu z dużej prędkości do zera. Drastycznie spada wówczas efektywność hamowania, a poruszanie się pojazdem może skutkować uszkodzeniem tarcz. Dlatego konieczna jest ponowna wymiana klocków.
Przeczytaj również: Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe