Budowa klocków hamulcowych
Bezpieczna jazda samochodem zależy w dużej mierze od sprawnego układu hamulcowego. To dzięki niezawodności hamulców możliwe jest szybkie reagowanie na nagłe sytuacje pojawiające się na drodze. Jednym z podstawowych elementów wspomnianego układu są klocki hamulcowe, które zużywają się w miarę eksploatacji. Jednak jak zbudowane są klocki hamulcowe? Czy ich budowa ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo? Przekonaj się o tym.
Klocki hamulcowe – budowa i wytrzymałość
Budowa klocków hamulcowych wpływa bezpośrednio na ich wytrzymałość. Zależnie od firmy odpowiedzialnej za ich produkcję oraz zastosowanych materiałów można liczyć na różną trwałość tych elementów. Klocki średniej jakości wytrzymują średnio około 40 tysięcy kilometrów przebiegu. Jednak nie zawsze warto trzymać się tego wyznacznika. Wpływ na zużycie materiału ma wiele innych, zmiennych czynników. Jest to między innymi:
- waga samochodu,
- styl jazdy,
- warunki użytkowania auta.
Biorąc pod uwagę wspomniane aspekty, można stwierdzić, że zwłaszcza osobie niedoświadczonej będzie trudno ustalić, kiedy klocki hamulcowe wymagają zmiany na nowe. Dlatego tak ważne są przeglądy. Może okazać się, że w przypadku kierowcy, który jeździ średniej wielkości samochodem i ma spokojny styl jazdy, po przejechaniu blisko 40 tysięcy kilometrów nie potrzeby wymiany części na nowe, ponieważ są one w bardzo dobrym stanie. Z kolei właściciele większych i cięższych aut, którzy jeżdżą znacznie bardziej agresywnie i dynamicznie zwykle wymieniają klocki hamulcowe po przejechaniu zaledwie 20-25 tysięcy kilometrów.
Jak zbudowane są klocki hamulcowe montowane w nowych samochodach?
Podstawowi elementami każdego układu odpowiedzialnego za zwalnianie i zatrzymywanie pojazdu są klocki hamulcowe. Budowa tych części nie jest skomplikowana, chociaż bardzo często wykorzystują one zaawansowane technologie. Głównymi składowymi klocków hamulcowych są:
- Shim – element, który wykonuje się z metalu, a następnie pokrywa z obu stron specjalną mieszanką materiałów. Uzyskana powłoka stanowi jego ochronę. Ta część klocków tłumi drgania oraz zapobiega charakterystycznym piskom. Niestety im tańszy element, tym mniejsza jest jego wytrzymałość, a także sam komfort jazdy.
- Płytka nośna – komponent zapewniający prawidłową pracę klocków oraz zacisków hamulcowych.
- Klej – łączy ze sobą część elementów na stałe. Zazwyczaj wykorzystuje się preparaty powstałe dzięki procesowi dyspersji wody. Oznacza to, że są to środki bez dodatku rozpuszczalników.
- Międzywarstwa – jest to izolator, który ma grubość około 2 mm. Głównym zadaniem tej części jest ochrona klocków hamulcowych przed przegrzaniem.
- Materiał cierny – najważniejszy element każdego klocka hamulcowego. Jego skład oraz technologia zastosowana do wytworzenia jest tajemnicą każdego producenta. Część wpływa bezpośrednio na jakość i skuteczność hamowania pojazdu.
Budowa klocków hamulcowych jest powtarzalna, co oznacza, że producenci posługują się jednym wzorem. Tym, co różni te elementy, są natomiast zastosowane materiały. Najważniejszy, jak wspomniano, jest materiał cierny wpływający jakość i skuteczność hamowania. To właśnie od niego zależy w dużej mierze cena, jaką należy zapłacić za klocki. Im wyższa jakość, tym droższy jest komponent. Warto natomiast wziąć pod uwagę fakt, że kiepskiej jakości części nie tylko szybciej się zużyją, co wpłynie na konieczność ich częstej wymiany, ale także stwarzają niebezpieczeństwo na drodze.
Co wpływa na trwałość klocków hamulcowych i konieczność ich wymiany?
Prawidłowa praca układu hamulcowego zależy od sprawnego działania jego poszczególnych elementów. Cały system opiera się na reakcji łańcuchowej. Kierowca, naciskając pedał hamulca, uruchamia pompę hamulcową. Jej zadaniem jest przetłoczenie płynu hamulcowego przewodami aż do zacisków hamulca. Wytworzone ciśnienie powoduje zaciśnięcie zacisków – dzięki temu element cierny klocków dociskany jest do tarczy i generuje wyhamowanie samochodu. Dynamiczna jazda i gwałtowne hamowanie sprawiają jednak, że element cierny poddawany jest zbyt dużym obciążeniom. Tym samym część zużywa się dużo szybciej. Wyższej jakości materiał będzie znacznie odporniejszy na ścieranie, co oznacza, że z klocków hamulcowych można korzystać dłużej. Zdarzają się jednak wyraźne oznaki, które świadczą o konieczności zmiany komponentów. Jest to między innymi:
- ściąganie samochodu do lewej lub prawej strony podczas hamowania,
- intensywne piszczenie klocków przy hamowaniu,
- zmniejszona skuteczność hamowania, a tym samym wydłużona droga zatrzymania pojazdu.
Najczęstsze problemy z klockami hamulcowymi
Żeby uniknąć problemów z klockami hamulcowymi niezbędny będzie wybór części o budowie dopasowanej do pojazdu. W przypadku braku doświadczenia można skonsultować się z mechanikiem samochodowym lub specjalistami zajmującymi się dystrybucją tych komponentów.
Drugą ważną kwestią jest prawidłowy montaż klocków hamulcowych. Tu warto zaufać profesjonalistom, którzy dysponują odpowiednimi narzędziami, umiejętnościami i doświadczeniem. Dzięki nim mogą sprawnie zamontować nowy element.
Najczęściej spotykanym problemem związanym z wymianą części na nowe jest piszczenie klocków hamulcowych. Wynika to często z nieprawidłowego dotarcia powierzchni ciernej przez kierowcę. Ta jest nierówna, a przy hamowaniu wydaje charakterystyczne dźwięki. Dlatego ważne jest stosowanie się do zaleceń fachowców – nie tylko w zakresie wyboru klocków, ale także postępowania po ich wymianie.
Przeczytaj również: Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe