Brake fading – czym jest i co go powoduje
Brake fading to określenie, które tłumaczy się z języka angielskiego jako zanik hamowania. Zazwyczaj jest to zjawisko nagłe i tymczasowe, ale bardzo niebezpieczne. Jego przyczyną bywa zbyt duże rozgrzanie tarcz lub klocków hamulcowych. Żeby uniknąć kłopotliwych i stresujących sytuacji na drodze, dowiedz się, jak przebiega taka awaria i co zrobić, aby jej uniknąć.
Dlaczego samochody są narażone na zjawisko, jakim jest brake fading?
Pojawienie się zjawiska określanego jako brake fading wynika bezpośrednio z tego, jak działa układ hamulcowy w samochodach. Żeby zatrzymać pojazd niezbędne się wywołanie tarcia, za co odpowiadają hamulce. Te składają się między innymi z tarczy i klocków. W trakcie hamowania energia kinetyczna zamienia się na energię cieplną, która zostaje przeniesiona do otoczenia przez wspomniane komponenty. Zdarza się jednak, że przy dużych, ciężkich autach i sporej prędkości ta energia jest zbyt wysoka. Wówczas pojawia się problem, jakim jest brake fading.
Kiedy najczęściej pojawia się brake fading?
Mając świadomość, jakie sytuacje prowadzą do tego, że w samochodzie może pojawić się brake fading, można uniknąć niebezpieczeństwa i zapobiec ewentualnym awariom.
Zjawisko to występuje najczęściej, kiedy:
- miało miejsce kilka gwałtownych hamowań przy bardzo dużej prędkości np. podczas jazdy na drodze szybkiego ruchu lub autostradzie,
- nagle hamuje się samochodem o bardzo dużej masie lub z dodatkowym obciążeniem np. bagażnikiem na dachu, lub przyczepą campingową,
- przez dłuższy czas samochód porusza się z wciśniętym hamulcem np. z bardzo stromej góry.
Jakie samochody są narażone na brake fading?
Co do zasady brake fading jest zjawiskiem, które może pojawić się w każdym pojeździe. Specjaliści zauważają jednak, że szczególne ryzyko dotyczy aut, które mają dużą masę użytkową (powyżej 2 ton), a dodatkowo są szybkie i poruszają się z dużą prędkością.
Przykładem mogą być takie samochody jak:
- Jeep Grand Cherokee Trackhawk,
- Mercedes-AMG GLE 63 S Coupe,
- Dodge Durango SRT Hellcat,
- Audi RS Q8,
- BMW X6 M Competition.
Brake fading – jak zapobiegać temu zjawisku?
Podstawą, jeżeli chodzi o zapobieganie nagłej utracie siły hamowania, jest przede wszystkim rozsądna i stabilna jazda. Duża prędkość i agresywne hamowanie zwłaszcza w terenach górzystych jest sporym wyzwaniem dla całego układu. Wówczas jego skuteczność jest zdecydowanie mniejsza.
Zachowanie umiarkowanej prędkości to jedno. Inną kwestią jest montaż wysokiej jakości klocków hamulcowych, które są wytrzymałe i sprawdzają się przy temperaturach sięgających nawet 350°C. W tym przypadku najlepiej sprawdzają się oryginalne części. Jeżeli te są tymczasowo niedostępne, to alternatywą może być wybór zamienników premium, które także świetnie radzą sobie w trudnych sytuacjach na drodze. Można również zdecydować się na komponenty, które zaliczają się do klasy tuningowej. W ich przypadku można mówić o wytrzymałości nawet do 600-700°C.
Jeszcze innym rozwiązaniem jest montaż tarcz nacinanych lub wierconych w samochodzie. Dzięki temu znacznie lepiej działa odprowadzanie ciepła podczas hamowania. Minusem w tym przypadku jest ryzyko zapychania się tarczy. Regularna kontrola i ich przepłukanie od czasu do czasu rozwiązuje jednak problemy.
Przeczytaj również: Tarcze nawiercane i nacinane - czym się różnią
Czy regularne czynności serwisowe mogą uchronić pojazd przed brake fadingiem?
Część specjalistów z branży motoryzacyjnej zwraca uwagę na bardzo ważny aspekt. Są to regularne czynności serwisowe przy samochodzie i m.in. wymiana płynu hamulcowego, a także tarczy oraz klocków hamulcowych, kiedy te są zużyte. Zależnie od intensywności eksploatacji auta wymiana płynu powinna być powtarzana raz na rok lub co 2 lata. W ten sposób zapobiega się ryzyku jego zagotowania. Co do pozostałych komponentów wszystko zależy od ich stanu, dobry mechanik w trakcie przeglądu poinformuje właściciela, jeżeli konieczna będzie ich wymiana. Samemu także można dostrzec takie sygnały jak dziwny dźwięk np. piszczenie lub niepokojące drgania, których nie było dotychczas.
Zanik siły tarcia podczas hamowania może być niebezpieczny, zwłaszcza w przypadku mniej doświadczonych kierowców. Najlepiej unikać sytuacji, w których może dochodzić do zjawiska brake fadingu. Jeżeli natomiast się pojawi, nie należy panikować. Warto zjechać w bezpieczne miejsce i poczekać aż części układu hamowania zmniejszą swoją temperaturę.
Przeczytaj również: Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe